■■ چهارمین نشست تخصصی ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار ■■

چهارمین نشست تخصصی "شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار" ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با تاکید بر شاهنامه اسماعیل شیرازی در تاریخ 23 اردیبهشت سال 1397 با همکاری موزۀ میراث کتاب به سخنرانی دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر سید عبدالمجید شریف زاده برگزار شد.

در این نشست ایشان علاوه بر معرفی کلی همایش و محورهای آن، به واکاوی این نسخه پر ارزش پرداختند. شاهنامه اسماعیل شیرازی از نسخه‌های بسیار نفیس دوره قاجار است که در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.

شریف زاده گفت: شاهنامه فردوسي يكي از پرمايه‌ترين و بي‌نيازترين گنجينه‌هاي زبان فارسي از نظر در برداشتن لغات و اصطلاحات ادبي زبان پارسي است و بي شك ازين جهت بزرگترين و نخستين كتابي است كه پاسدار كلمات درست و زيباي زبان دري گرديده و آن‌ها را با صحت و امانت بدست ما سپرده است.

ابيات استوار فردوسي در طي ساليان دراز هم چون قلعه‌هاي آهنين بنيادي لغات زيباي فارسي را بمانند مهرويان حصاري در چهار ديوار خود از صدمت دست اندازي‌ها حراست و نگهداري كرده و با آب حيات شعر دري بر شادابي و ظرافت آن‌ها روز بروز افزوده است. شاهنامه شاهکاری جاویدان که چون گوهر تابناک بر فرق ادبیات

ایران می درخشد و از نظم چنان کاخی بلند بر افراشته که از باد و  باران گزندی نیابد .

او در این نشست به معرفی تعدادی از نسخه‌های مصور شاهنامه مثل: شاهنامه کاما به عنوان قدیمی ترین شاهنامه مصور جهان که تا کنون شناخته شده، شاهنامه 731 شیراز، ...، شاهنامه مستوفی(دموت)، شاهنامه بایسنقری، ... و شاهنامه های دورۀ قاجار پرداخت.

شاهنامه اسماعیل شیرازی یکی از نسخ مصور موجود در موزه رضا عباسی است. نسخه ناقص، دارای 652 صفحه به خط نستعلیق، دارای نام کاتب و 19 مجلس، است. اين نسخه در بر گيرندۀ مجالسي بي رقم است، زيرا نگارگر، خود را نه مبدع اثر، بلكه تنها واسطه‌اي براي خلق آن  مي‌داند. مجلس دهم، به ظاهر توصيف نبرد فرامرز و بهمن است.

نگارگري كه در دهمين مجلس از كتاب، به يمن تبرك و التجاء به سالار شهيدان ، صحنۀ نبرد را به عاشوراي حسيني و نبرد امام با دشمنان تبديل كرده است، و عاشورا نيز دهمين روز ماه محرم است. اين گونه نگاره و نگارگر، نه به سبب تكنيك نقاشي، بلكه به واسطۀ روح  تصوير و ديدگاه هنرمند اوج مي‌گيرند.

شاه نشين چشم من تكيه گه خيال توست           جاي دعاست شاه من بي تو مباد جاي تو

     موضوع بهانه اي مي شود، و تمام تركيب و پرداخت  اثر در پي نقش عشق است، و در شاه نشين مجلس نيز شمسة اوليا مي‌نشيند، و همۀ عناصرديگر بهانه‌اي مي‌شود در به اوج رساندن اين نقش . نقشي كه از دل بر آمده،  بر كلك نگارگر نشسته است، و او را به پرواز درمي‌آورد. روي به سوي شاهدي  كرده،كه تكيه گاه هنرمند است. بدين ترتيب‌ داستان‌هاي شاهنامه با عقايد مذهبي مردم و نگارگران، گره مي‌خورد، و تلفيق و تفسير و تأويل مي‏شود، و در بسياري از موارد حتي مفهومي  ديني پيدا مي‌كند.

 

 
  Add comments
 
 
 
 
 
نام :
ایمیل :
{editor}
کد امنیتی :
پنجاه و نه  به اضافه  چهار
ثبت کد :

 
   
     

 

 
   

LOGIN WEBMASTER

 

نام کاربری
رمز عبور
 

CALENDAR

 

<    «  تير ۱۳۹۷  »    >
SuMoTuWeThFrSa
 ۱
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰۳۱ 

LINK

برای تبادل لینک، سایت شما باید حداقل رنک 3 در گوگل داشته باشد.
» طراحی وب و مالتی مدیا
   

All Right Reserved 2010, Sharifzade, Design by www.adco.ir

www.Sharifzade.com