شعر آغاز

 


... More

 بزرگداشت پیشکسوتان هنرهای سنتی


... More

 متن درآمدی بر صنایع دستی و چشم اندازهای آن

یالطیف

درآمدی بر صنایع دستی و چشم اندازهای آن

 

صنایع دستی یکی از نام‌هایی است که در دورۀ معاصر بر هنرهای مهارت مداری نهاده‌ا شده که در فرهنگ بین‌المللی handicraft نامیده می‌شود. این نام برگرفته از دو بخش «صنایع» و «دستی» است. واژۀ صنایع که جمع مُکَسَّر صنعت و صِناعت است تا پیش از انقلاب مشروطه در حکم فعالیت‌هایی بود که امروزه به طور عام هنر خوانده می‌شوند. تألیف‌هایی مانند «رسالۀ صناعیه» اثر میرفندرسکی، متفکر و دانشمند برجستۀ عصر صفوی که به بررسی وضعیت هنرهای آن دوران می پردازد صحّه‌ای است بر این امر.

با ورود مدرنیته به ایران، سیلی از واژگان فرنگی اعم از فرانسوی، انگلیسی، آلمانی و... به درون زبان فارسی سرازیر شد که علت این موضوع را باید در ترجمه‌های شتابزده و البته لازم آن زمان دانست. یکی از این واژگان art بود. در ابتدا، برخی از مترجمین آن زمان در برابر art ، صناعت یا فن را می‌گذاشتند، اما سرانجام واژۀ قدیمی «هنر» که منابع زبانشناختی قدمت آن را تا دورۀ هخامنشی و حتی پیش از آن به عقب می برند، در برابر art قرار گرفت. فرنگیان برخی از هنرهای کاربردی را نیز handicraft نامیدند و از آنجا که این هنرها با صناعات قدیمی و سنتی تطابق بیشتری داشت، در برابر این اصطلاح، واژۀ صنایع دستی قرار گرفت که برخی از محققان آن را هنرهای صناعی نیز می‌نامند.

صنایع دستی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین محمل‌هایی است که بشر توسط آن، مبانی فرهنگی و تمدنی خود را ثبت و منتقل می‌کند و در اصل، صنایع دستی و هنرهای سنتی حاملان و معرفان فرهنگی و تمدنی جوامع خود شناخته می‌شوند.

از نظر اقتصادی نیز صنایع دستی نقشی مهم در زمینۀ خودکفایی ایفا می‌کنند و به ویژه در ساختار اقتصاد مقاومتی، می‌تواند رکن اساسی قلمداد شوند. زیرا با کمترین امکانات و  طی آموزشی کوتاه مدت، بیشترین بازده را ارائه می‌دهند. جالب اینکه اقتصاددانان امروز، آیندۀ اقتصاد جهان را وابسته به هنر و صنایع دستی می‌دانند و معتقدند حجم عظیمی از مبادلات تجاری و بازرگانی بازارهای آیندۀ جهان در تسخیر صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهد بود.

از نظر اشتغالزایی نیز صنایع دستی از مهمترین زیرساخت‌های جامعه به شمار می‌رود و همانطور که قبلاً اشاره شد می‌تواند در مدتی کوتاه و با آموزشی فشرده و تأمین مواد اولیۀ ارزان و موجود، بهترین و بیشترین بازده را داشته باشد. همین امر موجب تقویت بازارهای داخلی و به تبع آن حضور قدرتمند و برجسته در امر صادرات و بازارهای جهانی می‌شود که درآمد و ارزآوری سرشاری خواهد داشت. ضمن اینکه احیاء هنرهای سنتی و صنایع دستی از یاد رفته نیز می‌تواند اعتباری تحقیقاتی و تاریخی برای کشور به ارمغان آورد.  

صنایع دستی و البته اغلب هنرهای سنتی ایران در قرن اخیر به علل عدیده از جمله ورود صنعت ماشینی، تکیه بر درآمد ناشی از صادرات نفت، عدم معرفی کامل و تبلیغات مناسب در کنار ورود سریع و نیرومند هنرهای غربی و مبانی نظری آن‌ها به ایران و عدم توجه مردم، به ویژه جوانان به استادان و پیشکسوتان هنرهای سنتی و صنایع دستی و فوت استادان و پیشکسوتان که یونسکو آنان را گنجینه‌های زندۀ بشری می‌نامد؛ روی به ضعف نهاد و اغلب سیاستگذاری‌ها و حمایت‌ها که در اکثر موارد فقط بر احیاء صوری متمرکز بود و توجهی به مبانی نظری و به کارگیری آن‌ها نداشت، نیز نتوانست کار چندانی از پیش ببرد. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و مطرح شدن هنر اسلامی، توجه به صنایع دستی مجدداً در مرکز توجه قرار گرفت تا جایی که در دهۀ 60 خورشیدی، ایران بسیاری از بازارهای صنایع دستی کشورهای اروپایی را در اختیار داشت و از این طریق به طور بی سابقه‌ای اشتغالزایی پدید آمده بود.

تأسیس رشته‌های دانشگاهی فرش، پژوهش هنر، کتابت و نگارگری، صنایع دستی و هنر اسلامی نیز کمک شایانی برای ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی به شمار می‌رفتند. اما متأسفانه در سالیان اخیر به علت بی‌توجهی و عدم رسیدگی لازم، مجدداً وضعیت صنایع دستی و هنرهای سنتی روی به وخامت نهاده و بسیاری از کشورهای دور و نزدیک که در این امر سرمایه گذاری و پژوهش کرده بودند توانستند جای ایران را در بازار بسیاری از کشورها بگیرند.

اهمیت صنایع دستی به اندازه‌ای است که دهم ماه جون (Jun) به مناسبت تشکیل شورای جهانی صنایع دستی گرامی داشته می‌شود. در ایران، این روز مصادف است با بیستم خرداد ماه.

  • در خاتمه موارد زیر به عنوان عناصر حیاتی بقای صنایع دستی و مطالبات این عرصه ارائه می شود:
  • احیای نظام استاد شاگردی در آموزش صنایع دستی
  • ترغیب به ابداع و نو آوری بر اساس اصول و مبانی هنرهای سنتی
  • تشویق هنرمندان و حمایت از استادکاران مجرب و پیشکسوت
  • ایجاد اتاق فکر مرکب از اندیشمندان، هنرمندان، مدیران سابق و دست اندرکاران این حوزه
  • تهیه سند راهبردی
  • تدوین قانون جامع و کامل در خصوص چگونگی حمایت از صنایع دستی و هنرمندان آن و تبیین روابط بین دستگاه های مختلف و سازمان های مرتبط با صنایع دستی
  • تدوین آیین نامه های اجرایی آن قانون
  • استفاده از مدیران تخصصی و مجرب
  • تعیین جایگاه دقیق صنایع دستی در وزارت تازه تاسیس مورد نظر در مجلس شورای اسلامی
  • تامین بازار و فرصت های تجاری جهت حصول اطمینان از تداوم حضور و فعالیت صنایع دستی
  • ایجاد استانداردهای لازم برای اقلام صنایع دستی کیفی و برتر
  • ارائه آموزش و خدمات حمایتی تسهیل شرایط و تخصیص وام کم بهره به هنرمندان
  • تبدیل نشان ملی و مرغوبیت صنایع دستی در کشور به یک برنامه مهم و اصلی سالانه
  • اصلاح و بازنگری مسیر خصوصی سازی در صنایع دستی
  • تمرکز بر برند سازی
  • ارائه الگوهای کوچک و موفق کسب و کار توسط بخش خصوصی
  • انتخاب مشاور در حوزه اقتصاد، برنامه ریزی و حقوقی برای معاونت صنایع دستی
  • استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، منابع دفتر توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری
  • مشارکت در نمایشگاه های فرهنگی و بازرگانی
  • نظارت بر فروشگاه‏های صنایع دستی در استان‏های کشور
  • تاسیس فروشگاه‎های ویژه صنایع دستی در کشورهای جهان و ارسال آثار هنرمندان به آن ها
  • حذف آثار بی ارزش از صنایع دستی کشور و عرضه محصولات ارزنده
  • ایجاد رقابت های ملی و بین المللی صنایع دستی
  • برگزاری نمایشگاه‏های خصوصی و انتخاب آثار هنرمندان برجسته برای نمایشگاه‏های خارجی
  • راه اندازی موزه‏های استانی صنایع دستی
  • برگزاری جشنواره های استانی با هدف احیای صنایع دستی بومی
https://www.isna.ir/news/97031908599/%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C

   خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۰۴:۴۸ کد خبر: 97031908599

... More

 چهارمین نشست تخصصی ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

چهارمین نشست تخصصی "شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار" ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با تاکید بر شاهنامه اسماعیل شیرازی در تاریخ 23 اردیبهشت سال 1397 با همکاری موزۀ میراث کتاب به سخنرانی دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر سید عبدالمجید شریف زاده برگزار شد.

در این نشست ایشان علاوه بر معرفی کلی همایش و محورهای آن، به واکاوی این نسخه پر ارزش پرداختند. شاهنامه اسماعیل شیرازی از نسخه‌های بسیار نفیس دوره قاجار است که در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.

شریف زاده گفت: شاهنامه فردوسي يكي از پرمايه‌ترين و بي‌نيازترين گنجينه‌هاي زبان فارسي از نظر در برداشتن لغات و اصطلاحات ادبي زبان پارسي است و بي شك ازين جهت بزرگترين و نخستين كتابي است كه پاسدار كلمات درست و زيباي زبان دري گرديده و آن‌ها را با صحت و امانت بدست ما سپرده است.

ابيات استوار فردوسي در طي ساليان دراز هم چون قلعه‌هاي آهنين بنيادي لغات زيباي فارسي را بمانند مهرويان حصاري در چهار ديوار خود از صدمت دست اندازي‌ها حراست و نگهداري كرده و با آب حيات شعر دري بر شادابي و ظرافت آن‌ها روز بروز افزوده است. شاهنامه شاهکاری جاویدان که چون گوهر تابناک بر فرق ادبیات

ایران می درخشد و از نظم چنان کاخی بلند بر افراشته که از باد و  باران گزندی نیابد .

او در این نشست به معرفی تعدادی از نسخه‌های مصور شاهنامه مثل: شاهنامه کاما به عنوان قدیمی ترین شاهنامه مصور جهان که تا کنون شناخته شده، شاهنامه 731 شیراز، ...، شاهنامه مستوفی(دموت)، شاهنامه بایسنقری، ... و شاهنامه های دورۀ قاجار پرداخت.

شاهنامه اسماعیل شیرازی یکی از نسخ مصور موجود در موزه رضا عباسی است. نسخه ناقص، دارای 652 صفحه به خط نستعلیق، دارای نام کاتب و 19 مجلس، است. اين نسخه در بر گيرندۀ مجالسي بي رقم است، زيرا نگارگر، خود را نه مبدع اثر، بلكه تنها واسطه‌اي براي خلق آن  مي‌داند. مجلس دهم، به ظاهر توصيف نبرد فرامرز و بهمن است.

نگارگري كه در دهمين مجلس از كتاب، به يمن تبرك و التجاء به سالار شهيدان ، صحنۀ نبرد را به عاشوراي حسيني و نبرد امام با دشمنان تبديل كرده است، و عاشورا نيز دهمين روز ماه محرم است. اين گونه نگاره و نگارگر، نه به سبب تكنيك نقاشي، بلكه به واسطۀ روح  تصوير و ديدگاه هنرمند اوج مي‌گيرند.

شاه نشين چشم من تكيه گه خيال توست           جاي دعاست شاه من بي تو مباد جاي تو

     موضوع بهانه اي مي شود، و تمام تركيب و پرداخت  اثر در پي نقش عشق است، و در شاه نشين مجلس نيز شمسة اوليا مي‌نشيند، و همۀ عناصرديگر بهانه‌اي مي‌شود در به اوج رساندن اين نقش . نقشي كه از دل بر آمده،  بر كلك نگارگر نشسته است، و او را به پرواز درمي‌آورد. روي به سوي شاهدي  كرده،كه تكيه گاه هنرمند است. بدين ترتيب‌ داستان‌هاي شاهنامه با عقايد مذهبي مردم و نگارگران، گره مي‌خورد، و تلفيق و تفسير و تأويل مي‏شود، و در بسياري از موارد حتي مفهومي  ديني پيدا مي‌كند.

... More

 سومین نشست تخصصی ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

سومین نشست تخصصی "شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار" ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با تاکید بر شاهنامه آقانجف اصفهانی در تاریخ 16 اردیبهشت سال 1397 با همکاری  مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان به سخنرانی دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر سید عبدالمجید شریف زاده برگزار شد.

در این نشست ایشان علاوه بر معرفی کلی همایش و محورهای آن، به واکاوی این نسخه پر ارزش پرداختند. شاهنامه آقانجف اصفهانی از نسخه‌های بسیار نفیس دوره قاجار است که در کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود.

این نسخه با 1049 صفحه بدون رقم کاتب، دارای 4 ستون و 25 سطر است. دارای 41 نگاره و وضع نسخه ناقص، دارای جلد ساغری مشکی دارای نقش لچک ترنج و دو سر ترنج به شیوۀ سوخت ضربی الوان می باشد. در صفحۀ سفید ابتدای کتاب که برگ شناسایی آن است مهر کتابخانه دولت علیه ایران و دستخطی مبنی بر اکتشافی بودن کتاب نوشته شده و تاریخ 1333 و 1301 را دارد. صفحۀ اول مشتمل بر مقدمۀ منثور کتاب با سر لوحی مذهب به رنگ طلایی و لاجوردی است. پس از سرلوح، کتیبه‏ای به شیوۀ حلکاری آمده که جزء متن اصلی کتاب نیست و سرلوح و کتیبۀ آن در بالای متن اضافه شده است.

آقا نجف اصفهانی فرزند آقابابا نقاش قلمدان ساز معروف دورۀ قاجاریه در شهر اصفهان متولد شد. این استاد نقاش صورت ساز بود و در روی قلمدان‏های کار وی اغلب تصاویر حضرت عیسی و حضرت مریم که تقلیدی از کار نقاشان ایتالیا بود دیده می‏شود. امضاء و رقم آقا نجف که روی قلمدان‏ها و سایر آثار خود می‏نوشت جملۀ «یا شاه نجف» است. اين هنرمند در مكاتب مختلف هنري زمان خود از استادان طراز اول كسب فيض كرده و در اثر نبوغ ذاتي خود از معلمان نيز برتر شده است.

 

... More

 دومین نشست تخصصی ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

دومین نشست تخصصی "شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار" ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با تاکید بر شاهنامه داوری در تاریخ 9 اردیبهشت سال 1397 با همکاری  موزه رضا عباسی به سخنرانی دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر سید عبدالمجید شریف زاده برگزار شد.

در این نشست ایشان علاوه بر معرفی کلی همایش و محورهای آن، به واکاوی این نسخه پر ارزش پرداختند. شاهنامه داوری از نسخه‌های بسیار نفیس دوره قاجار است که در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.

یکی از نسخ بسیار نفیس شاهنامه از حیث قدمت زمان، ارزش تاریخی و نفاست خط نسخۀ گرانبهائی است که تا این اواخر در تصرف حضرت اشرف آقای فتح الله خان سپهسالار اعظم بوده. این نسخه به خط مرحوم میرزا محمد داوری شاعر و استاد خوشنویس فرزند مرحوم میرزا کوچک وصال شیرازی است. داوری (1238 ـ 1283) که مثل فرزندان دیگر مرحوم وصال مردی هنرمند و شاعر و استاد خوش خط بوده، این نسخه از شاهنامه را در مدت پنج سال با کمال زبردستی و هنرمندی نوشته و چون در نقاشی نیز مهارت داشته پس از انجام نسخه چند مجلس نقاشی نیز از قلم خود بر آن الحاق کرده است. سپس در آخر آن گنجینۀ آراسته، منظومه‏ای به بحر متقارب در ستایش فردوسی و ذکر سلاطین عجم و شرح زحمات خود و مدح محمد قلی خان ایلخانی ایل قشقائی (1266 فوت) نوشت و بر آن ضمیمه نمود. داوری این نسخۀ گرانبها را پس از انجام به ایلخانی مزبور تقدیم داشته است. بعد از فوت ایلخانی زمانی که یحیی خان معتمدالملک(که بعدها به لقب مشیرالدوله ملقب شد) در شیراز آن نسخه را خرید.

این نسخه دارای 1232 صفحه و از 68 نگاره این نسخه 55 مجلس مربوط به لطفعلی و12مجلس رقم داوری و یک مجلس رقم فرهنگ است. نقاشي‌هاي آن تلفيقي از نگارگري سنتي اين دوران و تأثير نقاشي غرب بر نگارگري ايران را نشان مي‌دهد. غير از داوري، فرهنگ و لطفعلی هنرمندان برجستۀ ديگري نيز در اين نسخه، آثاري از خود به يادگار گذاشته‌اند. مذهباني چون ميرزا يوسف و ميرزا حسين مذهب باشي.

فرهنگ، برادر كوچك داوري، در بخشي از گفتار فارسنامۀ ناصري  درباب احوال برادرش چنين آورده است: "... القصه مرحوم داوري در خط نسخ تعليق استادي بود بزرگ. خط شكسته را به حد كمال رسانيده و در صنعت نقاشي و پيكرنگاري ، از استادان سلف بگذرانيد. در علوم ادبيه و حكمت، دستي تمام داشت.

لطفعلی خان نقاش شیرازی نقاش صاحب سبک سده دوازدهم هـ . ق شیراز در دوره قاجار است که به ویژه گل و بوته‌سازی تبحر و شیوه خاص خود را داشت. به تایید فرصت شیرازی در کتاب آثار عجم در صفحه ۵۴۸ تاریخ فوتش ۱۲۸۸ هـ . ق در شیراز بوده و در دارالسلام شیراز دفن گردید. لطفعلی خان پدر (میرزا محمد علی خان، مسعود الملک) بودند که ایشان نیز از خوشنویسان شیراز بود.

 شاهنامه داوری چهار جلد دارد، جلد اول ۲۱ مجلس جلد دوم ‌۲۵ مجلس‌، جلد سوم ۱۶ مجلس و جلد چهارم و آخرین‌ جلد این شاهنامه‌ که از زمره پرکارترین نسخ خطی است شش مجلس تصویر دارند.

... More

 اولین نشست تخصصی ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

اولین نشست تخصصی "شاهنامه‌نگاری در دوره قاجار" ازمجموعه نشست های تخصصی همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار با تاکید بر شهنشاه‌نامه صبا در تاریخ 2 اردیبهشت سال 1397 با همکاری  موزه و کتابخانه ملی ملک به سخنرانی دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر سید عبدالمجید شریف زاده برگزار شد. در این نشست ایشان علاوه بر معرفی کلی همایش و محورهای آن، به واکاوی این نسخه پر ارزش پرداختند.

نسخه خطی شهنشاه ‌نامه از آثار ارزشمند موجود در گنجینه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک، اثر فتح‌علی خان کاشانی یا فتح‌علی‌خان صبا متخلص به صبا، از جمله آثار مجموعه وقفی حاج حسین آقا ملک؛ واقف و بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک محسوب می‌شود که قدمت آن به قرن 13 هجری قمری و دوره قاجار برمی‌گردد.

شریف‌زاده گفت: از این کتاب نسخه‏هایی در کتابخانه ملک، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، موزه بریتانیا، کتابخانه ملی وین و یک نسخه هم در موزه باستان شناسی و مردان نمکی زنجان موجود است. نسخه مورد نظر، نسخه موجود در کتابخانه ملک است که این نسخه 25 نگاره دارد ودر 438 ورق، 4ستون، 20 سطر نگارش شده است.

   فتحعلی خان در سال 1179 هـ .ق از خانواده‌ای مرفه در کاشان دیده به جهان گشود. در 1211 هـ .ق به تهران آمد و در مراسم تاج گذاری فتحعلی شاه قصیده‌ای خواند که مورد پسند شاه قرار گرفت و تا جایی پیشرفت کرد که لقب ملک الشعرایی یافت. او در سال ۱۲۲۸ هـ . ق مامور شد تا شهنشاه نامه را بر وزن و سیاق شاهنامه فردوسی به نظم در آورد. وی 40 هزار بیت شهنشاه‏نامه را در مدت 3 سال سرود.    ملک الشعرا صبا غیر از شهنشاه نامه، مثنوی دیگری به نام "خداوندنامه" در مدح معجزات پیامبر اسلام (ص) و جنگ‏ها و دلاوری های علی (ع) امیرالمومنین و دو رساله منظوم به نام "عبرت نامه" به تقلید تحفه العراقین خاقانی و گلشن صبا در اندرز، به فرزند خود، محمد حسین خان ملک الشعراء متخلص به عندلیب دارد.

شریف زاده در معرفی این نسخه ارزشمند چنین گفت: بعد از اتمام دیباچه اول این نسخه نام عبد الوهاب موسوي اصفهاني نوشته شده است. او در معرفی عبدالوهاب فرمود: ميرزا عبدالوهاب موسوی نشاط اصفهاني ملقب به معتمدالدوله. از سادات موسوی بود در زادگاه خود با شعر و ادب و فارسي و عربی و دانش‌هاي مختلف از جمله ریاضی و حكمت و منطق آشنا شد. و در هنر خوشنویسي نیز مهارت یافت. او خطوط نستعلیق، شکسته و تعلیق و به‌‌‌‌ویژه شکسته نستعلیق را خوش می‌نوشت و روش درویش عبدالمجید را استادانه تقليد می‌کرد.

نسخه با این ابیات آغاز می شود:

به نام خداوند آموزگار           نگارنده نامه روزگار

با بررسی نقاشی‏های این نسخه ارزشمند می توان تأثیر هنر اروپایی بر نگارگری دوره قاجار را مشاهده کرد.  نگارگري سبك قاجار شامل شيوه ديوار نگاره‏هاي دوره صفويه و نقاشي كلاسيك اروپاست؛ به ترتيبي كه در آغاز مايه ايراني آن بيشتر و در ميانه به طور مساوي از نقاشي ايراني و اروپايي مايه مي‏گيرد و در پايان دوره به تدريج بر نفوذ سبك اروپايي در نگارگري ايراني افزوده مي‏شود تا جايي كه به كپي برداري از آثار استادان رنسانس مي‏پردازند. نگاره های این نسخه مربوط به دوره میانی نگارگری قاجار است و تاثیر نقاشی اروپایی در پس زمینه‏ها دیده می‏شود. 5 مجلس از این نگاره ها رقم محمد حسن افشار را دارد که با بررسی‏های به عمل آمده از میان چند نگارگر با همین نام، گویا محمد حسن افشار ارومی معروف به نقاش باشی لال نگارگر این نسخه است.


... More

 سخن سردبیر همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

... More

 فراخوان همایش ملی هنر ایران در دوره قاجار

... More

 شاهنامه نگاری دوره قاجار(از سلسله نشست های همایش ملی هنر قاجار)


... More

 

 
   

LOGIN WEBMASTER

 

نام کاربری
رمز عبور
 

CALENDAR

 

<    «  مهر ۱۳۹۷  »    >
SuMoTuWeThFrSa
 ۱۲۳۴۵۶
۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳
۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷
۲۸۲۹۳۰ 

LINK

برای تبادل لینک، سایت شما باید حداقل رنک 3 در گوگل داشته باشد.
» طراحی وب و مالتی مدیا
   

All Right Reserved 2010, Sharifzade, Design by www.adco.ir

www.Sharifzade.com